In dit boek staat helder uitgelegd wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is, hoe je het kunt herkennen en wat je in je werk met het jonge kind kunt doen om een kind met een TOS te ondersteunen. Het geeft handvatten, praktische voorbeelden en tips. Tevens is de ELS (Early Language Scale), het nieuwe screeningsinstrument met betrekking tot de taalontwikkeling van het jonge kind tot 6 jaar, opgenomen.
In die eerste jaren van hun leven, maken kinderen de grootste ontwikkeling door op het gebied van de taal. Het is de meest gevoelige periode om taal aan te leren. Wanneer kinderen met problemen in de taalontwikkeling in deze periode niet gesignaleerd worden en niet de hulp krijgen die zij nodig hebben, dan is de prognose voor de toekomst met betrekking tot relaties, werk en school minder goed. Ernstige problemen in de taalontwikkeling hebben gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, de psychosociale en cognitieve ontwikkeling en het functioneren in de maatschappij.
‘Wat een waardevol boek, boordevol kennis, praktische tips en adviezen! Een must-read voor iedereen die met jonge kinderen werkt!’
M. Peeters- van Outheusden, Logopedist en Icoach Koninklijke Kentalis ‘
‘Dit is een zeer compleet boek over taalontwikkelingsstoornissen voor leerkrachten. Naast informatie over TOS en praktische tips voor in de klas, wordt TOS ook beschreven vanuit de leerlingen zelf. Het is de wens van de leerling met TOS dat de stoornis bekend raakt, dit boek gaat daar zeker een bijdrage aan leveren.’
Margot Bochane (MSc), logopedist, logopediewetenschapper, onderzoeker Lectoraat Kind, Taal & Ontwikkeling en hogeschooldocent aan de Hanzehogeschool in Groningen
Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8 jaar)
Barnadette Sanders
Uitgeverij Lannoo Campus

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.
"*" geeft vereiste velden aan