Binnen een reguliere kinderopvanggroep is het een hele uitdaging om zorgelijke gedrag van een kind scherp te krijgen. Gedrag waar je binnen de groep niet echt grip op hebt. “Beelden kunnen daarbij helpen”, weet Simone Dik uit ervaring. “Door een situatie in de groep te filmen en de beelden samen met collega’s of ouders terug te kijken, kun je beter ontdekken wat dit kind nodig heeft. Achter elk gedrag van een kind zit immers een reden.”
Interview Vakblad Vroeg
Als geen ander weet Simone dat beelden helpen om vat te krijgen op het zorgelijk gedrag van een kind. “Het is dé manier om meer inzicht te krijgen in het hoe en waarom van bepaald gedrag. Beelden laten namelijk zien wat hieraan voorafgaat. Bovendien haal je uit de opnames informatie over wat wél werkt. Zo ontdek je wat het kind van een leidster nodig heeft binnen de groep.”
Drukke groepen
Vooral op een drukke groep kun je volgens Simone met beelden veel meer zien dan wanneer je in het moment zit. “In de drukte van de groep kunnen sommige kinderen het niet goed volgen. Daaruit kan frustratie ontstaan. De beelden kunnen hierin meer inzicht geven, waardoor een groepsleidster ingangen kan vinden om meer aan te kunnen sluiten. Neem kinderen die vergeleken met hun leeftijdgenootjes meer tijd nodig om informatie te verwerken. Zij reageren vaak alleen op het laatste wat een leidster zegt. En dus bijvoorbeeld niet op het signaal dat ze moeten gaan opruimen.”
Simone raadt aan om ouders mee te nemen in het proces. “Sowieso moeten zij vaak toestemming geven voor het maken van een opname. Laten zien kan lastig zijn doordat er ook andere kinderen op beeld kunnen staan. De beelden bespreken is echter zeker zinvol. Je kunt hen dan ook vragen of zij het gedrag herkennen en hoe zij daarmee omgaan.”

Positieve energie
Voor een maximaal resultaat is een nieuwsgierige, open houding belangrijk. “Kijk achter het gedrag van het kind. Natuurlijk is dit een behoorlijke uitdaging op een grote groep met veel verschillende kinderen waarin al heel veel moet. Zo nu en dan even balen is dus heel begrijpelijk. Maar het mooie is dat werken met video vooral positieve energie geeft. Wat aanvullend helpt, is zo nu en dan eens 5 à 10 minuten de tijd te nemen om alleen maar te kijken naar het kind wat zorgelijk gedrag laat zien.”
Tijdens haar studie orthopedagogiek is Simone Dik begonnen op een kinderdagverblijf waar zij negen jaar op de peutergroep heeft gewerkt en één jaar als vervangend leidinggevende. Daarna is zij als groepsleider gestart bij het Kabouterhuis. Na vijf jaar op de groep en tien jaar als leidinggevende is zij nu werkzaam als gezinsbegeleider. Simone is opgeleid als video interactie begeleider en videohometrainer en heeft intern de IMH opleiding gedaan. Momenteel is zij in opleiding om intern opleider VIB/VHT te worden.
Zie ook: