De samenwerking met ouders verbeteren voor meer taalstimulering thuis. Dat is de insteek van het project ‘Thuis in taal’. In de derde online editie van het gelijknamige magazine lees je over het belang om onder meer in spel en in gesprekken, samen met de ouders, aan te sluiten bij de thuistaal van kinderen. De aanpak helpt leraren en pedagogisch medewerkers op weg.
Het belang van de thuistaal in de opvoeding en het onderwijs aan het jonge kind heeft lang niet de aandacht gekregen die het verdient. Het project Thuis in taal is een wetenschappelijk onderbouwde aanpak voor taalversterking bij jonge kinderen. De sleutel is een goede samenwerking met en respectvolle benadering van alle ouders.
Zeven stappen
In de aanpak zijn zeven stappen geformuleerd die pedagogisch medewerkers en leerkrachten kunnen zetten. De stappen zijn de volgende:
- Ken de taalomgeving thuis
- Bepaal de koers met collega’s en ouders
- Werk aan wederkerige relaties met alle ouders
- Zorg voor passende ouder-kindactiviteiten en interacties
- Ondersteun de rol van ouders
- Geef taal prioriteit
- Help taal uitbreiden.
Kijk hier voor een uitgebreide toelichting op de stappen.
Online magazine
Sinds in 2023 het tweede magazine Beter Thuis in Taal verscheen is er veel gebeurd: nieuw onderzoek, nieuwe ervaringen, nieuwe successen en nieuwe geleerde lessen. Dit alles is in de 2024-editie van het magazine gebundeld. De nieuwe editie van ‘Beter thuis in taal’ legt uit waarom de thuistaal zo belangrijk is.
Uit de inhoud
Voor ieder kind een stevig Taalhuis
Martine van der Pluijm, lector Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen, Hogeschool Rotterdam
De kracht van spel
Annerieke Boland, lector Jonge kind, Hogeschool IPABO
“Wij willen een echte Thuis in Taalschool worden”
Augy Schellekens, Lottie van Beveren en Anouck ten Cate, leerkrachten basisschool De Dobbelsteen
“Ook hier zijn ouders een belangrijke schakel”
Aurora Smit-de Groot, leerkracht De Globe en werkzaam bij het regionaal Taalexpertisecentrum