Voor ouders en ontwikkelingsbegeleiders van kinderen met een visuele beperking is een trainingsboek gemaakt. Het boek, gratis beschikbaar als pdf, begint met uitleg over hoe deze kinderen taal leren. Daarna geeft het in acht stappen oefeningen om de betekenis van woorden aan te leren.
Jonge kinderen met een visuele beperking zien (sommige) dingen niet. Daarom kunnen zij problemen ondervinden met het leren van de betekenis van woorden. Bijvoorbeeld, hoe leer je wat een spiegel of een raam is, wat kleuren zijn, of hoe groot een boom is. Ze moeten vertrouwen op uitleg in taal, omdat ze het niet visueel kunnen ervaren.
Acht stappen
Het trainingsboek, getiteld ‘Ratjetoe, Radboud taalprogramma voor ouders van jonge kinderen met een visuele beperking’ helpt ouders om de taalontwikkeling van hun kind te bevorderen. Ook biedt het hulpverleners ideeën voor hun eigen aanpak en om ouders te ondersteunen.
Het boek begint met uitleg over:
- wat woordkennis en woordenschat is;
- het verschil tussen brede en diepe woordkennis;
- hoe kinderen nieuwe woorden leren;
- algemene manieren om de woordenschat van hun kind te vergroten.
Vervolgens wordt men in acht stappen begeleid in het aanleren van woordbetekenissen. De acht stappen zijn:
- Basisvaardigheden voor communicatie en interactie
- Herkennen van communicatie en bedoelingen van en door uw kind
- Aanpassen van taal aan de beleving en niveau van uw kind
- Uiten van gedachten en emoties
- Kiezen van gespreksonderwerpen
- Spreken met begrijpelijke woorden
- Stellen van goede vragen
- Evaluatie van het programma en afsluiting
Bron: wijzijnmilo.nl