Het Centraal Museum laat met de tentoonstelling Good Mom/Bad Mom vele aspecten van moederschap zien. Op de website valt te lezen welke moeders je allemaal zult treffen in de tentoonstelling: ‘Supermama. Spijtouder. Ravenmoeder. Single mom. Bewustniet-moeder. Wensmoeder. Bonusmoeder. Adoptiemoeder. Co-moeder. Niet-meer-moeder. Nooit-moeder.’
En inderdaad, nog nooit zag ik zoveel moederkunstwerken bij elkaar. Veel werk van vrouwelijke kunstenaars, die eigenlijk nog niet zo lang meedoen in de wereld van de kunst. Want al werden vrouwen op een gegeven moment toegelaten tot kunstacademies, het duurde tot de jaren 60 dat ze zodra ze trouwden of kinderen kregen hun vak neer moesten leggen, of hun moedergevoelens inleverden om hun roeping in de kunst te kunnen blijven volgen. En zo komt er meer aan de orde: kun je wel een ‘vrije’ kunstenaar zijn en een gezin hebben en je met dagelijkse dingen bezighouden, wie bepaalde lange tijd de mores en het beeld van de moeder?
De expositie toont zowel de mooie, romantische kanten van het moederschap, zoals de oude meesters hem verbeeldden, als de rauwere kant van de vrouw direct na de geboorte, het verlies van een zwangerschap of kind en het ondergaan van een abortus.
Er is aandacht voor de emancipatie van de vrouw en het beeld van moeders, foetussen en baby’s, in het echt zo veel gelaagder dan op de vaak bekritiseerde ‘roze wolk’. En er zijn nieuwe vormen van ouderschap. Vormen waar in onze geïndividualiseerde wereld de zorg niet alleen belegd is bij de moeder en vader, maar bij de ‘village’ in verschillende vormen en samenstellingen.
Er zijn kunstwerken om van te genieten, kunstwerken waarvan de rillingen over je rug lopen of die je eigen beelden van ‘de moeder’ bevragen. Je kunt ook een ode brengen aan de persoon die jij als moeder ziet door de vraag van Yoko Ono te beantwoorden.
De expositie geeft te denken over moederschap, beeld en beeldvorming. En ook over hoe je als hulpverlener gezinnen tegemoet treedt.
Afbeelding 1
Caroline Walker – Night Change, 2022
Collectie van de kunstenaar © Caroline Walker
Stephen Friedman Gallery, London en New York; GRIMM Gallery, Amsterdam / New York / London; Ingleby Gallery, Edinburgh – foto: Peter Mallet
Stedelijk Museum Schiedam, schenking NOG collectie Stichting Beheer SNS REAAL – Luchita Hurtado

Afbeelding 2
The First People (I-IV), 1990
Collectie De Pont museum, Tilburg foto Peter Cox
