Veel gemeenten besteden veel te weinig aandacht aan Integrale Vroeghulp. Om integraal samenwerken voor het jonge kind te ondersteunen, heeft het landelijk coördinatieteam nu een toolkit ontwikkeld.
Uit resultaten van de onlangs gelanceerde quickscan over Vroeghulp in Nederland blijkt dat het overgrote deel van de gemeenten niet weet hoe groot de doelgroep voor Vroeghulp is. Ook weet meer dan de helft hiervan niet hoeveel kinderen Vroeghulp ontvangen. Verder bestaat er vaak onduidelijkheid over hoe de financiering geregeld is.
Steviger positioneren
In 2011 is het plan Vroeg, Voortdurend, Integraal opgesteld waarin Integrale Vroeghulp is opgezet in zeven bouwstenen. De invoering van de Jeugdwet per 2015 heeft tot veel veranderingen geleid binnen de zorg aan het jonge kind. Dit maakt het noodzakelijk om drie bouwstenen steviger te positioneren. Het gaat om: 1) De coördinatie van het ketennetwerk jong kind, 2) Multidisciplinair overleg en advies en 3) Trajectbegeleiding.
Toolkit
Om de organisatie van Vroeghulp te ondersteunen, rekening houdend met de veranderingen van de afgelopen jaren, heeft het landelijk coördinatieteam nu voor professionals en gemeenten een toolkit ontwikkeld. Deze bestaat uit de volgende infosheets:
- Infosheet | Integrale Vroeghulp
Over integraal samenwerken voor het jonge kind met Integrale Vroeghulp. - Infosheet | Stappenplan voor gemeenten: goede zorg aan het jonge kind
Over het organiseren van een netwerk voor Integrale Vroeghulp. - Infosheet | Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en Integrale Vroeghulp
Over samenwerken voor laagdrempelige ondersteuning voor ouder en kind en de rol van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) - Infosheet | Coördinator in de keten
Over het waarborgen van continuïteit in de keten rond het jonge kind en gezin - Infosheet | Multidisciplinair overleg en advies
Over het organiseren van multidisciplinair overleg en advies - Infosheet | Trajectbegeleiding
Over het belang en de organisatie van trajectbegeleiding - Infosheet | Expertiseborging Integrale Vroeghulp
Over het borgen van expertise van het jonge kind binnen het jeugddomein.