Op Instagram verschijnen regelmatig foto’s van slapende baby’s. Opmerkelijk is dat nog geen twee procent slaapt volgens de veiligheidsrichtlijnen. Dit blijkt uit promotieonderzoek van Floortje Kanits naar preventie van wiegendood in Nederland.

‘Wat we lezen en zien, bepaalt in grote mate wat we normaal vinden’, zegt Floortje Kanits in een toelichting op haar onderzoek. Dit geldt ook voor foto’s op sociale media van baby’s die liggen te slapen. Uit haar onderzoek blijkt dat deze vrijwel nooit stroken met de richtlijnen ‘De 4 van Veilig Slapen’ van VeiligheidNL: de baby slaapt op de rug, in een eigen bedje, in een leeg bedje en in een slaapzak. Mogelijk gaan ouders hierdoor geloven dat de foute ligging normaal is. ‘Terwijl die richtlijnen zijn opgesteld om de kans op wiegendood te verkleinen.’

Amerika doet het beter

Haar onderzoek was een herhaling van een Amerikaans onderzoek waaruit bleek dat een groot deel van de slapende baby’s op Instagramafbeeldingen niet sliepen volgens de richtlijnen voor veilig slapen. Kanits verzamelde met tweeëntwintig Nederlandse hashtags steeds tweehonderd van de meest recente Instagramfoto’s. Als er een slapende baby op de foto stond, nam ze deze mee in haar onderzoek en beoordeelde ze de foto op ‘De 4 van Veilig Slapen’. Datzelfde deed ze met tien Instagramaccounts van grote Nederlandse bedrijven of platforms die zich richten op ouders van baby’s en jonge kinderen. ‘In totaal had ik uiteindelijk 562 unieke foto’s, waarvan er slechts zes voldeden aan alle vier de slaapadviezen. Dat is nog geen twee procent! Amerika deed het met 7,5 procent bijna vier keer zo goed.’

Sociale media en gedrag

De onderzoeksbevindingen betekenen volgens Kanits niet automatisch dat het gros van de mensen die hun babyfoto’s deelt zich niet aan de adviezen houdt. Maar sociale media kunnen gedrag wel degelijk beïnvloeden. ‘Je kunt je voorstellen dat als jij op jouw sociale media alleen maar foto’s ziet van baby’s die op hun buik slapen, of met een knuffeldier in bed, jij er niet over nadenkt of dat eigenlijk wel veilig is.’

Promoot goede adviezen

Toch kunnen sociale media ook in ons voordeel werken. ‘Door samenwerkingen aan te gaan met momfluencers bijvoorbeeld en juist de goede adviezen te promoten.’ Eerder dit jaar hield Kanits de ‘Peiling Veilig Slapen’ om te achterhalen waar mensen hun informatie vandaan halen: 52 procent van de respondenten gaf aan informatie op websites te zoeken en 23 procent zoekt actief op sociale media naar informatie. ‘Dat past in deze tijd en bij de generaties die nu kinderen krijgen. Maar ik denk dat we op dit moment in de gezondheidszorg nog te weinig gebruikmaken van sociale media om goede informatie te verspreiden.’

Bron: resource-online.nl

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €30,- per jaar.

Ontdek ons Vroeg-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 30,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

"*" geeft vereiste velden aan