Het stimuleren van het eten van groente en fruit bij jonge kinderen verdient aandacht, ook binnen de kinderopvang. Hiervoor zijn meerdere praktische ingangen voorhanden, zo blijkt uit onderzoek van het Louis Bolk Instituut en Wageningen University & Research. Pedagogisch medewerkers ervaarden dat hierdoor de bereidheid om groente en fruit te proeven toenam.
Kinderdagverblijven kennen verschillende eetmomenten. Ze zijn dan ook een ideale plek om het eten van groente en fruit bij jonge kinderen te stimuleren. Te meer daar hier een voorbeeldfunctie van uitgaat voor zowel kinderen als hun ouders.
Om die reden heeft het Louis Bolk Instituut en Wageningen University & Research een aantal praktische methodes verzameld en getest in de dagelijkse praktijk. Dit gebeurde in samenwerking met verschillende partijen, waaronder de Gezonde Kinderopvang, kinderopvangorganisaties en groente- en fruittelers. Dertien locaties van verschillende kinderopvangorganisaties in heel Nederland deden mee aan het onderzoek.
Vijf opties
Uniek aan dit onderzoek was dat elke locatie zelf kon kiezen hoe ze aan de slag wilde gaan met het stimuleren van de groente- en fruitconsumptie. Zij hadden daarbij de keuze uit vijf veelbelovende methoden, namelijk:
- Herhaald aanbieden van onbekende groente- en fruitsoorten;
- Moestuinieren;
- Samen koken/bereiden van groente en fruit;
- Spelenderwijs met groente en fruit bezig zijn;
- Vaker/meer groente en fruit aanbieden.
De gekozen methode werd minimaal 10 weken ingezet.
Makkelijk en plezierig
De methoden ’moestuinieren’ en ‘spelenderwijs bezig zijn met groente en fruit’ werden het vaakst gekozen. Opvallend is dat de optie vaker c.q. meer aanbieden door geen enkele locatie gekozen werd. Uit eerder onderzoek bleek dat ook dit een goede strategie kan zijn.
Resultaat van de proef was dat kinderen eerder bereid waren om groente en fruit te proeven en meer plezier beleefden bij het eten hiervan. Ouders waardeerden bovendien de inspanningen van de kinderdagverblijven en een kleine groep ervaarde zelfs positieve effecten thuis.
Pedagogisch medewerkers vonden de methoden over het algemeen plezierig en makkelijk om in te zetten. Bovendien waren ze goed in te passen in hun dagelijkse bezigheden
Bron: wur.nl