De eerste zeven levensjaren vormen de kritische periode voor de taalverwerving. Als een kind dan niet leert hoe hij taal goed gebruikt, is het risico op een taalontwikkelingsachterstand groot. In deze periode is de rol van pedagogisch medewerkers en leerkrachten dan ook cruciaal. Zij kunnen achterstanden in de taalontwikkeling van kinderen ofwel voorkomen, ofwel tijdig signaleren en beperken.
Bij de start in groep 1 heeft ongeveer 25 procent van de kinderen een achterstand in de taalontwikkeling door onvoldoende taalaanbod in de (thuis)omgeving. De kans dat zij later (lees)problemen ontwikkelen is groot. Het is daarom van belang dat pedagogisch medewerkers en leerkrachten in de onderbouw er alles aan doen om deze achterstanden te beperken en om nieuwe achterstanden te voorkomen. Dit boek biedt hiervoor praktische handvatten. Daarnaast is er aandacht voor de signalen en belemmeringen van een taalontwikkelingsachterstand en een taalontwikkelingsstoornis. Ook komt het monitoren en gebruik van objectieve observatie-instrumenten aan bod. Verder lees je hoe je ouders meer kunt betrekken bij de leeromgeving van hun kinderen.
Een goede mondelinge taalvaardigheid (spreken en luisteren) is niet alleen cruciaal voor de lees- en schrijfontwikkeling, maar heeft ook invloed op het welbevinden van kinderen. Kinderen die mondeling vaardig zijn, kunnen aangeven wanneer ze verdrietig, boos of blij zijn. Ze kunnen anderen begrijpen en zijn in staat kennis en ideeën te delen. Dit zijn essentiële vaardigheden die een basis leggen voor onder andere schoolsucces én het goed functioneren in de samenleving.
Al pratend wijs!
Eveline Bogers
Uitgeverij Pica

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.
"*" geeft vereiste velden aan